Administrație

Primarul Dominic Fritz pe cale să intre la Închisoare: Pagubă de 27 de milioane de euro, produsă cu bună știință

Este vorba despre situația din Timișoara, unde compania de termoficare, aflată în insolvență, nu mai poate face față furnizării căldurii pentru locuitori, școli și spitale, a fost generată în mare parte de o amendă de 107 milioane de lei pentru neachiziționarea certificatelor de CO2. În urma verificărilor efectuate de Curtea de Conturi a ieșit la iveală faptul că primarul Dominic Fritz și viceprimarul Ruben Lațcău, ambii de la USR, au știut că amenda este inimentă, însă au ignorat problema. Aceștia ar putea răspunde penal pentru uriașa pagubă de 27 de milioane de euro.

Potrivit rapoarterlor Curții de Conturi, citate de pressalert.ro, dezvăluie că administrația condusă de Dominic Fritz a fost informată, în repetate rânduri de riscul amenzii de peste 27 de milioane de euro, dar nu a făcut nimic. În dosarul de insolvență al Colterm, conform tabelului preliminar al creanțelor, amenda primită de la Autoritatea Fondului de Mediu reprezintă 25,7% din totalul datoriilor societății.

Auditorii Curții de Conturi au stabilit că „prin adresa nr. 5004/08.03.2021 (înaintată pe mail dlui Ruben Lațcău – viceprimarul municipiului și dlui Matei Creiveanu – city manager), reprezentanții COLTERM S.A. informează conducerea primăriei cu privire la necesarul de certificate EUA pe anul 2020 (270.500 certificate), valoarea totală a acestora (53.195.164 lei) și oferta prezentată în acest sens de către Termoficare Oradea, respectiv se precizează faptul că se va înainta spre aprobare această variantă Consiliului de Administrație și AGA, împreună cu modelele de contracte și celelalte documente necesare emiterii HCL”.

Lațcău a primit pe mail și documentele aferente achiziției. Tot în 8 martie, conducerea executivă a Colterm a transmis o adresă consiliului de administrație prin care prezenta varianta de achiziționare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. În cuprinsul acesteia se specifica „garantarea preluării de către Municipiul Timișoara prin HCL a obligațiilor de plată (graficul de eșalonare) stipulate în contract în sarcina Colterm S.A. în cazul în care oricând pe durata desfășurării acestuia, Colterm S.A. se va afla în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile contractuale”.

Demersurile nu s-au oprit aici și printr-o altă adresă, în 15 martie 2021, conducerea executivă a informat Adunarea Generală a Acționarilor Companiei Locale COLTERM S.A. cu privire la modalitatea de achiziție a certificatelor EUA necesare conformării anului 2020 și costurile aferente, avertizând asupra faptului că amenda în cazul nerespectării termenului de conformare este de 27.050.000 euro. În aceiași zi, primarul Dominic Fritz, în calitate de ordonator de credite, a fost, de asemenea, informat. Problema a fost ignorată și la AGA de la sfârșitul lunii martie, s-a votat amânarea discutării subiectului pentru următoarea ședință, care a fost de abia la sfârșitul lunii mai. Între timp, a venit amenda record de la AFM.

Până la data prezentului raport nu au fost puse la dispoziția auditorilor acte și documente prin care să reiasă promovarea unei HCL care să își asume consecințele ce decurg din acțiunea sau inacțiunea celor propuse de CLT Colterm”, se arată în raportul Curții de Conturi. Nimeni nu a vrut să explice de ce nu a mai fost convocată o ședință să se discute despre problema achiziționării certificatelor, secretarul AGA al Colterm SA până în iunie 2021 refuzând să dea explicații auditorilor Curții de Conturi, așa cum a făcut și primarul Dominic Fritz legat de alte subiecte legate de societatea de termoficare.

Lasă un comentariu