Lifestyle

LIFESTYLE | Importanța strechingului

Importanța stretching-ului înainte și după antrenament trebuie să fie conștientizată de orice sportiv, amator sau profesionist. Stretching-ul contribuie la dezvoltarea mobilității și flexibilității musculare, însă beneficiile lui nu se opresc aici.

Pentru a te ajuta să înțelegi mai bine conceptul de stretching, îl vom defini ca fiind o gamă de exerciții fizice sub forma unor mișcări naturale ce presupun întinderea unui anumit mușchi sau grupe de mușchi.

Mișcările de stretching se fac la o intensitate scăzută care poate fi crescută, în timp, până la un nivel mediu. Intensitatea întinderilor trebuie menținută în zona proprie de confort. În niciun caz nu trebuie forțate până la nivelul la care sunt resimțite dureri. Exercitiile de stretching se clasifica in mai multe categorii si se executa inainte, in timpul si dupa antrenament.

Ce tipuri de exercitii de stretching exista?
• statice: acestea sunt exercitiile practicate de sportivi in timpul sau intre antrenamente pentru a-si intinde muschii si pentru a reduce tensiunea acestora. De obicei se realizeaza in pozitii confortabile.
• dinamice: sunt exercitii de intindere realizate prin miscari circulare si repetate, de regula confortabile, care au rolul de a imbunatati mobilitatea in sport sau in activitatile de zi cu zi.
• pasive: aceste exercitii se realizeaza prin utilizarea unor echipamente externe de intindere, precum benzile elastice, sau apeland la greutatatea corpului prin interventia gravitatiei.
• active: implicarea mai multor grupe de muschi prin contractarea unora si relaxarea altora.

Importanta stretching-ului înainte de antrenament
După ce ți-ai făcut încalzirea, indispensabilă înaintea antrenamentului, este recomandat să faci și o scurta sesiune de stretching. In principiu, exercițiile ar trebui aplicate mușchilor care urmează să fie implicați în antrenamentul respectiv. Fiecare exercițiu trebuie executat pentru 8-15 secunde, pentru a nu accelera ritmul cardiac.

Deși încălzirea este suficientă pentru un antrenament eficient, stretching-ul nu trebuie omis, acesta având următoarele beneficii
• îmbunătățeste fluxul de oxigen: atunci când faci stretching, nivelul de oxigen al circulației sanguine a mușchilor crește. Dacă aceștia nu primesc suficient oxigen, ai putea simți foarte repede tensiune, încordare și durere la nivelul genunchilor, șoldurilor, gâtului și spatelui.
• te ajută sa ai antrenamente mai lungi: Pentru ca stretching-ul îmbunătățește flexibilitatea articulațiilor, vei simți mai greu oboseala fizică.
• ajută la prevenirea unor leziuni: mușchii sunt mult mai puțin predispuși la întinderi sau rupturi, datorită faptului că stretching-ul te ajută să îți coordonezi mușchii mai ușor.
• crește nivelul de energie
• crește flexibilitatea unor grupe de mușchi

Importanța stretching-ului după antrenament
Stretching-ul nu este important numai înainte de antrenament, ci și după. Cu toate că tentația de a fugi direct la vestiar după încheierea unui antrenament istovitor este mare, te sfătuim sa aloci înca cinci minute pentru câteva exerciții de stretching care îți vor aduce numai beneficii:
• elimina acidul lactic din mușchi: oboseala mușchilor și durerea pot apărea chiar din momentul în care începi antrenamentul, pentru că acidul lactic începe să se producă. Stretching-ul te ajută să îl elimini și să îti relaxezi mușchii.
• reduce apariția crampelor musculare: procesul de transpirație și deshidratarea pot provoca dureri musculare severe. Hidratarea și executarea unor exerciții de stretching în timpul și după antrenament scade riscul apariției crampelor musculare.
• favorizează coordonarea mai bună și tonifierea musculară: stretching-ul grăbește procesul de refacere al mușchilor, pregătindu-i mai repede de un nou antrenament. Astfel, procesul de tonifiere are loc mult mai ușor și eficient. De asemenea, stretching-ul te ajută să iți coordonezi mai ușor mușchii atunci când un exercițiu fizic îi implică în tandem.
• ajuta la răcorirea treptată a mușchilor si a intregului organism: stretchingul va ușura procesul de trecere de la căldura din sala de sport la aerul de afară, aducând corpul la echilibrul initial. De asemenea, ritmul cardiac va scădea gradat, iar astfel, corpul va putea să se relaxeze.
• îmbunătățește postura generală a corpului: după sesiunea de stretching, sportivii au tendința de a se concentra mai mult asupra unei posturi corecte
• diminuează stările de anxietate: aceasta se resimte de obicei la nivelul mușchilor, tensionându-i. Stretching-ul ajută, astfel, la diminuarea stărilor de anxietate, datorita sentimentului de eliberare și relaxare al mușchilor, care se va resimți și la nivel psihic.


Cand nu este recomandat sa faci stretching:
• dacă recent au existat leziuni precum fractura de os, entorsă sau luxație
• dacă nivelul de flexibilitate este foarte redus
• dacă articulațiile sunt inflamate sau infectate
• dacă ai simptome de osteoporoză
• dacă simți dureri la nivelul articulațiilor când execuți o mișcare
• dacă simți durere la nivelul unor mușchi atunci când îi miști

Acestea au fost motivele care ne dovedesc cât de important este strechingul înainte și după antrenament. Îți recomand să încerci să introduci exercițiile de stretching în rutina ta zilnică, fie că faci sport sau ai o zi obișnuită.


Pe măsură ce înaintăm în vârstă, musculatura tinde să se atrofieze, restricționand flexibilitatea. Acest lucru duce la mobilitate scăzută, mișcări încetinite, luxații ale ligamentelor și răniri ale țesuturilor. Exercițiile de stretching sunt cele mai eficiente în îmbunătățirea mobilității și flexibilității.

Lasă un comentariu