Lifestyle

LIFESTYLE | Ce sunt carbohidrații?

Carbohidratii sunt macronutrienti importanti si reprezinta una din cele mai improtante surse de energie din organism. Unele programe pentru scaderea in greutate descurajeaza consumul de carbohidrati, insa cheia succesului este reprezentata de gasirea carbohidratilor potriviti – fara ca acestia sa fie complet evitati.

Consumul de carbohidrati complecsi este mai bun decat consumul de carbohidrati simpli. Cu toate acestea, etichetele produselor nu mentioneaza tipul de carbohidrati utilizati. Este important de inteles modul in care aceste alimente sunt clasificate si cum functioneaza ele odata ce au ajuns in corp pentru a putea alege carbohidratii potriviti.

La ce sunt utili carbohidratii? Chiar daca se considera gresit ca toti carbohidratii trebuie eliminati complet din dieta, este important de subliniat faptul ca nu toti determina ingrasarea. Cei mai multi au rolul de a da energie organismului pentru a sustine activitatea fizica si buna functionare a organelor.

Sunt elemente esentiale ale dietelor sanatoase. Tinand cont de metabolismul fiecarui individ, se pot consuma 65% carbohidrati din cantitatea totala a alimentelor. Sunt numeroase persoane care spun ca simt nevoia sa consume carbohidrati si sunt dependente de ei. Studiile arata ca acest lucru este determinat de faptul ca glicemia scade brusc si creste senzatia de foame.

Alimentele care contin foarte multi carbohidrati sunt o sursa de energie rapida, insa de cele mai multe ori energia se consuma la fel de repede atunci cand carbohidratii nu sunt corect alesi. De asemenea, scade nivelul de serotonina si astfel se creaza aceasta dependenta. Serotonina este un hormon care ajuta la diminuarea durerilor, reduce stresul si calmeaza starile de anxietate, stimuland relaxarea si starea de fericire. Carbohidratii sunt cei care determina cel mai des secretia de serotonina de unde si nevoia de a consuma carbohidrati.

Ce este indicele glicemic si ce legătură există între acesta şi secreţia de insulină? Probabil că ai auzit că este bine să consumi alimente cu un indice glicemic scăzut. Indicele glicemic, după cum îi spune şi numele, este un număr (un indice) care reprezintă viteza şi cantitatea de zahăr care pătrunde în corpul tău. Absorbţia acestuia se face prin intestinul subţire. Cu cât acest indice este mai mare, cu atât viteza de absorbţie este mai mare, iar corpul tău secretă o cantitate mai mare de insulină.

Carbohidraţii complecşi au un indice glicemic scăzut. Fibrele pe care le conţin aceştia au 0 calorii şi căptuşesc intestinul subţire. În acest fel, absorbţia lor în sânge se produce foarte lent.

Pe de altă parte, carbohidraţii simpli sunt constituiţi din zaharuri şi sunt inamicul numărul 1 al siluetei. Trebuie însă reţinut faptul că gradul în care creşte zahărul în sânge nu depinde doar de indicele glicemic, ci şi de cantitatea de alimente consumată.

De exemplu, morcovii au un indice glicemic mare, dar densitatea de carbohidraţi e redusă. Astfel, va trebui să mâncaţi mai mulţi morcovi pentru a avea aceeaşi creştere a nivelului de zahăr ca în urma consumul unei felii de pâine.

De asemenea, laptele degresat şi untul de arahide au acelaşi indice glicemic, dar laptele este o alegere mai bună.

Lasă un comentariu